måndag 5 juni 2017

Ett liv på Apelsinblomskusten

När jag jag erbjuden att flytta med jobbet till Spanien i början på 2000-talet var det många som var lätt avundsjuka. Jag menar, spanska medelhavskusten är ju ett populärt turistmål för den gemene svensken, och att bo här och samtidigt få betalt låter ju nästan för bra för att vara sant.
Efter snart 17 år så har jag ju naturligtvis konstaterat att det finns stora skillnader mellan att bo i Sverige och i Spanien, både vad gäller språk, kultur och klimat. Jag kommer att återkomma till detta i kommande inlägg, och jag nämner här bara några av de allra mest upperbara skillnaderna.

Om det bara inte vore så attans varmt...

Det stod snart klart för mig att det inte är samma sak att bo på en plats för att arbeta, som att vara där på semester. Jag flyttade ned i hetaste augusti, och jag lärde mig snart att söka skugga samt var de svalaste platserna finns.
Klimatet vid Apelsinblomskusten är, enligt min uppfattning, riktigt behagligt under några månader på våren (mars-april) och hösten (september-oktober). Under resten av året är det antingen ganska ruggigt och fuktigt på vintern och på sommarn är det alldeles för varmt och fuktigt.

Peñíscola - en pärla på Apelsinblomskusten
Peñíscola - en pärla på Apelsinblomskusten

De där spanjackerna pratar ju spanska

För att integrera sig är det absolut nödvändigt att lära sig språket. Själv studerade jag spanska stenhårt i början och läste in en DELE (Diploma de Español como Lengua Extranjera) för att kunna kommunicera med mina spanska arbetskamrater och på fritiden. Engelskan är ett språk på frammarsch och kanske fungerar det i de större turistfällorna, men ska du bo här bör du kunna förstå och tala spanska. Själv fick jag senare stor användning av spanskkunskaperna när jag bytte jobb till ett mindre, lokalt företag.
Behöver du kanske rådfråga Professor Kara?
Behöver du kanske rådfråga Professor Kara?

En annan kultur

I Sverige finns det ett flertal fördomar om Spanien och spanjorerna, till exempel nyckelord som mañana (om punktlighet), siesta (om arbetssamhet på eftermiddagarna), fiesta (om att ta första bästa ursäkt för att ställa till fest), fútbol (man talar man inte om vädret, man talar fotboll) och toros (säga vad man vill om tjurfäktning, men det gör man inte). Som de flesta fördomar, är dessa påståenden både överdrivna och generaliserade, men det finns ett uns av sanning, ingen rök utan eld, och så vidare. Liksom med språket är det bästa att försöka anpassa sig, och när man gjort det så ser man att spanjorna har ett ganska avslappnat och skönt förhållningssätt till livet.
Har ni fest, eller? Grillfest på gatan. Ja, varför inte?
Har ni fest, eller? Grillfest på gatan. Ja, varför inte?


5 kommentarer:

  1. Härligt att du tagit en sån chans! Jag läser gärna fler inlägg om vardagen och livet i Spanien! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren! Jag är egentligen ganska försiktig av mig som person, så det är märkligt att jag hamnat här (detta kommer att avhandlas i ett eget inlägg så småningom).

    Det kommer bli fler vardagsspaningar framöver. Och jag tar gärna emot tips om det är något särskilt som kan vara av intresse att veta om livet här nere.

    Mvh / Apelsinblomstkusten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser gärna att du skriver ett inlägg om vilka kostnader man har om man hyr respektive köper en bostad. Vad är billigt, vad är dyrt?

      Radera
  3. Hej Snålgrisen och tack för tipset! Jag får ofta liknande frågor, och det verkar finnas ett stort intresse av Spanien. Så håll koll på kommande inlägg!

    M v h,
    Apelsinblomskusten

    SvaraRadera